Stopa Cukrzycowa – jak dbać o stopy

W gabinecie podologicznym często pacjenci zadają nam pytanie – jak pielęgnować stopę cukrzycową?

Aby odpowiedzieć na to pytanie w pierwszej kolejności musimy wyjaśnić pacjentowi, że nie każdy pacjent chory na cukrzycę cierpi z powodu stopy cukrzycowej. Wg najbardziej popularnej encyklopedii na świecie – Wikipedii definicja stopy cukrzycowej brzmi tak:

stopa cukrzycowaStopa cukrzycowa − zespół specyficznych przypadłości dotykających stopę. Jest powikłaniem cukrzycy. Występuje u 6-10% pacjentów z cukrzycą. Nieleczona, prowadzi do nieodwracalnych deformacji i martwic stopy, co często kończy się amputacją.

www.wikipedia.pl

W naszym gabinecie mówimy nieco więcej. Otóż ważnym jest, aby pamiętać, że do powstania tzw. stopy cukrzycowej przyczyniają się zarówno neuropatia, jak i zmiany naczyniowe. Uszkodzenie nerwów prowadzi do zaniku mięśni w obrębie stopy, upośledzenia czucia – w tym również bólu i dotyku, co bezpośrednio naraża pacjenta na liczne urazy, których chory nie zauważa. Miażdżyca natomiast prowadzi do niedokrwienia. Skutkuje to obumieraniem tkanek oraz miejscową osteoporozą. Może dojść do zapalenia kości, złamań i zwichnięć stawów powodujących znaczne zniekształcenia. Jeżeli zmiany będą bardzo zaawansowane, czasem jedynym sposobem leczenia jest amputacja.

Oznacza to jednoznacznie, iż jest to zespół dolegliwości, a nie np. pojedyncza dolegliwość lub zagrożenie wystąpienia tych dolegliwości. Zatem jak nie dopuścić do powstania stopy cukrzycowej? – Oto 6 żelaznych zasad ,których należy przestrzegać.

1. Edukacja pacjenta
  2. Bezwzględne przestrzeganie zaleceń lekarza prowadzącego – diabetologa
  3. Stosowanie środków farmakologicznych regulujących poziom glukozy we krwi.
  4. Stosowanie odpowiedniej diety
  5. Odpowiednie prowadzeniem w gabinecie podologicznym
  6. Odpowiednia pielęgnacją domową

Ważnym jest to, aby pacjent zrozumiał, iż nawet zastosowanie się do wszystkich wyżej wymienionych zasad może nie uchronić go przed wystąpieniem stopy cukrzycowej. Przestrzeganie tych zasad jest jedynie sposobem na oddalenie ryzyka wystąpienia tego schorzenia u chorego.

Stopa cukrzycowa – Przyczyny powstawania schorzenia

Stopa cukrzycowa jest częstym powikłaniem u osób długotrwale cierpiących na cukrzycę. U pacjentów cierpiący na hiperglikemię dochodzi do uszkodzenia naczyń krwionośnych, co powoduje zmniejszenie ich elastyczności, zarastanie i nasiloną miażdżycą. Następstwem tych zmian patologicznych jest groźne niedotlenienie tkanek. Pacjenci cierpiący na cukrzycę odwiedzający gabinet podologiczny bardzo często cierpią dodatkowo na „zespół neuropatyczny”. Spowodowany jest on uszkodzeniem nerwów obwodowych, poprzez co dochodzi do zmniejszenia czucia, efektem czego jest nieodczuwanie bólu przy otarciach stóp lub przy uszkodzeniach naskórka stopy. Jeśli dodamy do tego bardzo częste problemy ze wzrokiem wynikające z retinopatii cukrzycowej mamy niemalże przepis na problemy. Pacjent nie widzi, nie czuje i nie ma odpowiedniego ukrwienia tkanek stopy. Skóra jest podatna na otarcia i ciężko gojące się rany, owrzodzenia oraz martwicę tkanek.

Pielęgnacja stopy cukrzycowej

Zdrowie stóp osób cierpiących na cukrzycę zależy przede wszystkim:

1. od wyrównanych poziomów cukru we krwi
  2. regularnych kontrolach u diabetologa
  3. prawidłowej pielęgnacji codziennej stóp
  4. regularnych kontrolach u dyplomowanego podologa

pielęgnacja stopy cukrzycowej gabinet podologiczny Sulechów stopa cukrzycowa

Należy wspomnieć, iż podolog to osoba posiadająca wykształcenie kierunkowe o odpowiedniej specjalizacji, a nie jedynie szkolenie podologiczne. Dlatego należy jednoznacznie odróżnić zabiegi wykonywane w gabinecie podologicznym u podologa od zabiegów pielęgnacyjnych  w zwykłych gabinetach kosmetycznych.  Zabiegi pedicure w gabinetach kosmetycznych znacząco różnią się od zabiegu wykonywanego w profesjonalnym gabinecie podologicznym. Pacjenci cierpiący na cukrzycę posiadają bardzo delikatną skórę stóp, a jednocześnie mają ograniczone czucie w kończynach dolnych. Występuje u nich bowiem tzw. znieczulica skóry, dlatego z jednej strony pacjenci muszą zachować szczególną ostrożność w życiu codziennym z drugiej zmuszeni są poddawać się regularnie zabiegom podologicznym celem zapewnienia dobrego stanu skóry stóp.

Pielęgnacja ran na stopie cukrzycowej

Każdy chory na cukrzycę, który zauważy ranę na stopie powinien bezwzględnie zgłosić zaistniałą sytuację lekarzowi rodzinnemu, podologowi lub diabetologowi. W zależności od stanu rany, stanu zdrowia pacjenta zostanie on przekierowany do odpowiedniego lekarza lub do specjalisty leczenia trudno gojących się ran. W żadnym wypadku nie należy bagatelizować nawet małych trudno gojących się ran!